Pages

Monday, 17 June 2013

Railway Ticket Booking through Non-Internet based Mobile Phones

  
With an aim to further facilitate the passengers, Indian Railways Catering & Tourism Corporation (IRCTC), a public Sector Undertaking of the Ministry of Railways, will be launching a pilot project of ticketing through non-internet based mobile phones with effect from 1st July 2013. This will enable people using non-internet based mobile phones to easily access Railway ticketing services through SMS/IVRS/USSD. The scheme is user-friendly, secure and also eco-friendly, as no print out is required.

The Minister of Railways had made a Budget announcement regarding launch of ticketing through mobile phones was announced in the Railway Budget. The objective was to tap the potential of mobile phone market in India and thereby facilitate the common man, by providing him any-where any-time and hassle free booking option. 


The salient features of this new scheme to be operationalized on1st July, 2013 are:


• There will be a dedicated number on which SMS can be sent.


• No need of internet at any stage viz. booking, payment, cancellation etc.


• One has to register the mobile number with IRCTC as well as one’s bank. The bank (one time   password) for authorization of payment. 


• The passenger has to type the train number, destination, journey date, and class and passenger details like name, age and gender on the SMS box.


• The sender will receive transaction ID and then make payment through sending another SMS by typing PAY followed by the transaction ID, MMID as received from the bank and password.


• On successful booking of ticket, message will be sent to the user by IRCTC which will suffice as valid authority to travel along with photo ID card in original.


• Cancellation of tickets can also be done through the cancellation option available.


• The scheme will be on pilot basis and will not be available during the 8 am - 12 pm for booking ARP/Tatkal/General tickets.


In Tamil (தமிழில்)…
 இணைய துணையில்லாமல் மொபைல் மூலம் டிக்கெட் முன்பதிவு செய்யும் முறையை இரயில்வே துறை 1.7.2013ல் தொடங்க உள்ளது

 

இரயில் பயணிகளுக்கு சௌகர்யம் ஏற்படுத்தும் நோக்கில் , இரயில்வே துறையின் இந்தியன் ரயில்வேஸ் கேட்ரிங் &  டூரிஸம் நிறுவனம்(IRCTC) இணைய துணையில்லாமல் மொபைல் மூலம் டிக்கெட் முன்பதிவு செய்யும் முறையை முன்னோடித்திட்டமாக அறிமுகம் செய்ய உள்ளது. இத்திட்டம் 1.7.2013 முதல் அமலுக்கு வருகிறது. SMS/IVRS/USSD மூலம் டிக்கட் முன்பதிவு செய்யலாம் என்பது இத்திட்டதின் சிறப்பாகும். யார் ஒருவரும், எந்த இடத்திலும், எந்த நேரத்திலும் இத்திட்டத்தின் மூலம் டிக்கட் முன்பதிவு செய்யலாம் என்பதும் இதன் மற்றுமொரு சிறப்பாகும்.

முன்பதிவு செய்யும் முறை:
 
1    இதற்கான பிரத்தியேக எண்ணுக்கு SMS அனுப்ப வேண்டும்.
 
 
2    முன்பதிவு, பணம் செலுத்துதல், ரத்து செய்தல் போது இணைய வசதி அவசியமற்றது.
 
 
3    முன்பதிவு செய்பவரின் கைபேசி எண்,  இந்தியன் ரயில்வேஸ் கேட்ரிங் &  டூரிஸம் நிறுவனம்(IRCTC) மற்றும்  அவரின் வங்கியில் பதிவு செய்திருக்க வேண்டும். வங்கி (கடவுச்சொல்) IRCTC யிடம் பணம் செலுத்திவிடும்.
 
 
4    இரயில் எண், சேருமிடம், பயணத் தேதி, வகுப்பு மற்றும் பயணியின் பெயர், வயது, பால் போன்ற தகவல்களை SMS செய்ய வேண்டும்.
 
 
5    IRCTC யிடமிருந்து பரிவர்தனை அடையாள எண் அனுப்புனர் பெறுவர்.
 
 
6    PAY என டைப் செய்து அதனை தொடர்ந்து பரிவர்தனை அடையாள எண், வங்கியிடமிருந்து பெறப்பட்ட MMID மற்றும் கடவுச் சொல் போன்ற தகவல்களை மீண்டும் SMS செய்ய வேண்டும்.
 
 
7    சரியாக முன்பதிவு செய்யப்பட்ட உடன் புகைப்பட அடையாள அட்டையுடன் பயணம் செய்யலாம் என்று  IRCTC பயணியின் கைபேசிக்கு SMS அனுப்பப்படும்.
 
 
8    இம்முறையிலேயே முன்பதிவை ரத்தும் செய்யலாம்.
 
 
9    இது ஒரு முன்னோடித்திட்டம். ஆகையால் 8AM TO 12PM வரை ARP/Tatkal/General டிக்கட்கள் முன்பதிவு செய்ய முடியாது.
 
See also…….
IRCTC is a subsidiary of the Indian Railways that handles the catering, tourism and online ticketing operations of the railways. You may reserve your Train Ticket here
SMS is a text messaging service component of phone, web, or mobile communication systems, using standardized communications protocols that allow the exchange of short text messages between fixed line or mobile phone devices
IVR is a technology that allows a computer to interact with humans through the use of voice and DTMF tones input via keypad.
USSD messages are up to 182 alphanumeric characters in length. Unlike Short Message Service (SMS) messages, USSD messages create a real-time connection during a USSD session. The connection remains open, allowing a two-way exchange of a sequence of data. This makes USSD more responsive than services that use SMS
MMID is a seven digit random number issued by the bank upon registration. Remitter (customer who wants to send money) and Beneficiary (customer who wants to receive the money) should have this MMID for doing this interbank funds transfer.
ARP is made generally up to 60 days in advance for all classes and all trains. The period of advance reservation (ARP) is exclusive of the day of departure of the train. At intermediate stations where the train arrives on the following day, such reservations can be done more than 60 days in advance of date of journey from the intermediate station. ARP is in relation to the date of journey from train originating station. In case of some Inter-city day trains, the ARP is less.

 

 
 

2 comments: